Translate

måndag 10 oktober 2011

Inspirerande exlibris


Det finns redan så mycket skrivet om exlibris att det nog inte finns mycket mer att tillägga. Jag hade fingrarna i en liten exlibrissamling idag, och blir mycket sugen på att skaffa mig ett alldeles eget bokägarmärke. Då är det tråkigt att jag inte har något så där riktigt bildrikt namn som skulle kunna inspirera till något stiligt motiv - eller ett namn som ger associationer i en eller annan riktning, åtminstone.

Ett fantasieggande namn som Frankenstein torde klä de flesta exlibris, men nog är kombinationen med kemiska preparat speciellt klädsam. Men jag antar att ägaren till detta märke inte var ute efter att ge eftervärlden en aning om galen vetenskapsman? Eller var det just det han var?

Den kemiskt bevandrade kanske kan ge mer svar på den frågan, antingen genom att känna till personen eller få ledtrådar från etiketterna på laboratorieglasen. Det tycks finnas en firma i Tyskland med detta namn, men om det finns ett samband här har jag ingen aning om.
Eller ta ett namn som Fuchs, så att fuchsian får sin naturliga plats i ett exlibris. I den här snygga utformningen känns namnet perfekt för en bokägare.

Jag har inte letat upp några personer bakom just dessa exlibris, istället har jag helt och hållet ägnat mig åt att bara betrakta dem som små konstverk. Just nu ögnar jag igenom en fin privatsamling efter jobbet ibland. Det finns alldeles för mycket utforska i samlingarna och alldeles för lite tid.

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar