Translate

torsdag 17 november 2011

Historiska uniformer, del 1

Trots att det är något så fasansfullt som krig som denna bok handlar om, kan jag inte låta bli att att njuta av de vackra, kolorerade bilderna som visar de olika nationaliteternas uniformer i fält. Jag tycker att det finns så många fina avbildningar bland de 14 plancher som ingår i denna skrift, att jag delar upp dem i två omgångar.

Detta första inlägg visar bilder på de svenska soldaterna så som man får förmoda att de tedde sig i fält i början av 1800-talet. Det är mycket gult och blått, och så de imponerande huvudbonaderna av olika slag.

För att se svenska historiska uniformer på riktigt får man bege sig till något av alla de militärhistoriska museer som finns runt om i Sverige. Armémuseum i Stockholm är självskrivet, på närmare håll för min egen del ligger Garnisonsmuseet i Skövde.

I nästa inlägg tänkte jag lägga upp bilder på utländska uniformer - kilt utlovas.



Bilderna är hämtade ur:
Ljunggren, C. J. (1855). Minnes-anteckningar under 1813 och 1814 årens kampagner uti Tyskland och Norge. Stockholm: Bonnier.

Mer att läsa om svensk historisk uniform:
Leismark, A. (2008). Knäpp knappen! Om svenska arméns uniformsknappar. Strängnäs : Krutrök media
Olsson, S. (2011). Svenska arméns uniformer 1875-2000. Stockholm: Medström.



Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar