Translate

lördag 8 september 2012

Ytterligare ett album amicorum


En riktigt härlig stambok, eller album amicorum, ur samlingarna härstammar från Olof Andersson Knös (1756-1804). Ytterligare en stambok ur hans ägo finns bevarad, men denna innehåller inte lika många tillskrifter.


Här finns en hel del illustrationer av varierande karaktär, från enklare tuschteckningar till akvarellerade bilder. Liksom i Kämpes stambok som jag tidigare skrivit om, blandas här allvarsamma och konstnärliga tillskrifter med sådana som uppenbarligen tillkommit vänner emellan i en skämtsam och familjär ton. På detta sätt berättar stamböckerna ibland något för oss om relationerna mellan de personer som skrivit i varandras böcker. Hur många interna skämt vars betydelse försvunnit med personerna och tiden kan vi nog bara gissa oss till.



Jag är mycket nyfiken på i hur hög utsträckning detta med stamböcker i något form fortfarande lever kvar som fenomen. Jag har förstått att entaka akademiker fortsatt med denna tradition - mer eller mindre allvarligt - åtminstone under 1900-talet, som en variant av den mer vanliga gästboken.

Det är inte utan att jag själv blir sugen på att börja med något sådant själv, men vet inte riktigt hur det skulle tas emot om jag drog upp min stambok när jag träffar någon dignitet för första gången. Jag skulle förmodligen tas för en helt vanlig autografsamlare.



Litteratur:
Sallander, H. (1980). Stamböcker i Skara Stifts- och landsbibliotek. Skara: Stifts- och landsbiblioteket.

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar