Translate

onsdag 15 augusti 2012

Högskolebiblioteket i Skövde

Jag har åter haft ärende till ett forskningsbibliotek, denna gång i grannstaden Skövde. Här har jag själv arbetat en kortare tid, men det är inte ofta jag varit här bara i egenskap av låntagare.

Högskolebiblioteket i Skövde är ett typiskt modernt forskningsbibliotek tillhörande en högskola med utbildningar inom en rad varierande ämnen. Biblioteket befinner sig därför lika mycket i digital form på nätet som i det fysiska rummet på campus.

Men biblioteket som byggnad och lokal, och även dess rent geografiska läge, avspeglar hur högskolan värderar och ser biblioteket som sin källa till kunskap. Här i Skövde är biblioteket den första byggnad man ser på högskoleområdet, om man kommer från stadens centrum eller dess station.

När jag besöker bibliotek är det lokalerna jag lägger märke till. Trots att biblioteket på Skövde högskola ligger i ljusa lokaler, till stor del med imponerande takhöjd, finns här även lugnare platser för studier, som känns mer avskilda och ljuddämpade än vad lokalen först ger sken av.

De prydliga hyllorna och deras tydliga märkning påminner mig mycket om Högskolebiblioteket i Borås, men eftersom biblioteket i Skövde inte är lika stort, finns här inte samma opersonliga känsla av ödslighet som jag upplever där. Om jag skulle studera på heltid vid en högskola och sitta och studera i biblioteket så gott som dagligen, skulle jag föredra Skövde framför något av de större moderna högskolebibliotek jag besökt.

Biblioteket får även extra poäng för trevlig personal!

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar