Translate

torsdag 27 oktober 2011

Högskolebiblioteket i Borås



Högskolebiblioteket i Borås får stå som kontrast till de biblioteksmiljöer som jag brukar röra mig i, kommunbibliotek eller forskningsbibliotek med längre historia bakåt i tiden. Det moderna högskolebiblioteket är utformat för att passa studenternas behov, rader av datorer för tillgång till de digitala arkiven och arbete, grupprum och platser att sitta på. Biblioteket är i första hand en byggnad med rum för studenten, inte ett böckernas hem, och de böcker som finns där är aktuella och relevanta för studierna.
Här finns en påtaglig avsaknad av distraktioner. Studier bör uppenbarligen inte vara några lustfyllda nöjen. Effektivitet råder.

Jag har lånat en hel del litteratur här, och inser att bibliotekslokalerna fyller sin funktion väl. Av de stora mängder studenter som sitter och arbetar på plats var gång jag befunnit mig här, förstår jag att det är ett populärt ställe.

Jag låter mina bilder tala för hur jag uppfattar lokalerna - en smula drömska och främmande.

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar