Translate

fredag 20 januari 2012

Marmorerat papper på tapeten igen


Jag fick idag tips om att det nu finns "vanliga" tapeter med motiv av marmorerat papper i olika färgställningar. Prover finns att titta på här: Sandberg. Jag har en och annan vägg där jag kan tänka mig att denna tapet skulle kunna komma till sin rätt.

Tills dess får man njuta av bilder eller besök på de ställen som tapetserat med marmorerat papper och inhämta inspiration.

Till höger en bild på en vägg hemma hos en stilsäker kvinna, Ann Bonfoey Taylor (1910-2007). Smakfullt!

Bilden kommer från en katalog för en pågående utställning kring henne och hennes design på Phoenix Art Museum.


Jag har även sett blocktryckt försättspapper som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att tapetsera med, här ett av de få som hamnat på bild.

Boken som fått så här fina försätts är Versuch einer Betrachtung über die Cometen ... av Johann Heyn, utgiven 1742.

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar