Translate

söndag 15 januari 2012

Skövde stadsmuseum



Ibland blir man glatt överraskad, ibland rent av överväldigad. Idag var jag för första gången på besök på Skövde stadsmuseum sedan det flyttade från Rådhuset mitt i stadens centrum i början av 2000-talet. I diskreta lokaler ute på ett industriområde gömmer sig nu museet, och det kan vara lätt att missa det och bara köra förbi...

Men innanför tegelväggarna gömmer sig en hel värld att upptäcka! Delar av museets fasta utställningar, Minnets magasin, visar sig nämligen bestå av något som ser ut som rena museimagasin - fast ännu mycket finare! Föremål från olika tider finns här sammanställda enligt teman. Här skulle jag kunna bli kvar länge, länge, och troligen hitta nya saker att förtjust grotta ned mig i. Så här ser mitt idealmuseum ut!

Det var mitt första besök här, men definitivt inte mitt sista. Förutom Minnets magasin finns en fast utställning om Skövde stads historia och så tillfälliga utställningar. Den pågående utställningen om Hemslöjden 100 år återkommer jag till i ett senare inlägg.

Jag rekommenderar varmt ett besök i denna fantastiska museimiljö!

Foto: Helena Backman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar